Thursday, December 31, 2015

Pemurahnya dia!


Surau Al-Amin yang baharu telah digunakan bermula Mac 2015. Panjang kisah pembinaan surau ini. Niat di hati saya, ingin tulis buku ala travelog tentang bagaimaa tertegaknya surau tersebut. 

Tapi bukan kali ini. Kali ini ingin cerita sikit sahaja. 

Ada seorang manusia yang amat pemurah yang menyumbang kepada dana pembinaan surau. Beliau seorang telah menderma RM170 ribu!

Patutlah Allah beri beliau kekayaan yang melimpah ruah. Saya juga maklum banyak lagi tempat yang menerima bantuannya. Alhamdulillah, saya bertemu dengan seorang individu yang mempunyai semangat Uthman bin Affan dan Abdul Rahman bin Auf. 

Semalam saya terima satu cek lagi berjumlah RM21,600.00. Surau memohon sumbangan untuk aktiviti keilmuan dan kemasyarakatan bagi sepanjang tahun 2016. Sebulan RM1000 darab 12 bulan maka jumlahnya R12,000. 

Surau juga memohon membeli empat buah khemah arab "arabian tent" untuk kegunaan semasa kenduri kendara atau majlis-majlis besar. RM2400 x 4 = RM9600. 

Jumlah semua: RM21,600.

Saya menyatakan hasrat surau pada beliau secara verbal terlebih dahulu. Beliau minta surau buat surat untuk rekod. 

Saya serahkan surat pada beliau waktu isyak sehari sebelumnya. Isyak malam tadi saya dapat cek. Jumlah penuh!

Pemurahnya beliau!

Semoga Allah mengurniakan beliau dan keluarga segala kebaikan di dunia dan akhirat. Aminnnn.