Sunday, December 27, 2015

Kosong waktu zohor dan asar

-GAMBAR HIASAN-

Surau atau masjid, pekan atau kampung, waktu zohor dan asar kosong. Tiada azan. Tiada jamaah. 

Adakah semua lelaki dalam qaryah bekerja? Keluar sebelum subuh, balik sebelum maghrib?

Kalau masa cuti? Adakah semua lelaki dalam qaryah pergi kenduri? Atau ziarah orang sakit? Atau buat lawatan?

Hukum solat jemaah ini fardu kifayah. Maksudnya, jika ada sekurang-kurangnya dua orang dalam satu kampung mendirikannya di musolla (masjid/surau) mereka, maka terlepaslah kefarduan itu atas setiap ahli qaryah. 

Namun jika tidak ada seorangpun mendirikan solat berjemaah di kampung tersebut di musolla mereka, maka semua individu dalam kampung iti berdosa!!

Mashaallah!!! Besar sungguh kewajipan solat berjemaah. Dan besar lagi pahala sesiapa yang mendirikannya, walaupun berdua, di surau kampung mereka. Mereka menyelamatlan satu kampung daripada berdosa kepada Allah!!!

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud dalam Sunannya, daripada Abu Darda':

أن النبي (ص) قال: ما من ثلاثة في قرية ولا بدو لا تقام فيهم الصلاة، إلا قد استحوذ عليهم الشيطان، عليكم بالجماعة فإنما يأخذ الذئب من الغنم القاصية.

Nabi SAW bersabda: Tiadalah tiga orang dalam sebuah kampung ataupun di padang pasir tidak didirikan dalam kalangan mereka solat berjemaah, kecuali mereka akan disesatkan oleh syaitan. Hendaklah kamu berjemaah. Sesungguhnya serigala akan menyerang kambing yang bersendirian. 

Ulama juga menyatakan dalil kefarduan berjemaah ini dengan membawa ayat 102 surah annisa' yang menyuruh tetap didirikan solat berjemaah walaupun dalam keadaan ketakutan (khauf) terutamanya peperangan. Jika dalam khauf pun mesti solat jemaah, inikanlah pula dalam keadaan aman. 

Masalah ini biasanya agak kurang berlaku di surau-surau bandar atau taman, berbanding di surau, malah masjid-masjid kampung. Tidak semua. Sebahagian kecil. 

Tapi tetap perlu difilirkan secara serius bagaimana untuk menyelesaikan isu besar ini.