Tuesday, November 17, 2015

Pegawai Khas


Antara tahun 2010 hingga 2012, saya berkhidmat sebagai Pegawai Khas kepada rektor IPGM pertama, Datuk (sekarang Tan Sri) Dr Haili bin Dolhan.

Bertugas sebagai pegawai khas memang mencabar. Nampak macam senang. Tapi hakikatnya sukar. Walau bagaimanapun pengalaman tersebut juga menyeronokkan. 

Yang paling saya hargai adalah kita dapat menyelami fikiran ketua kita. Dengan makna yang lebih luas, kita dapat belajar secara terus untuk berfikir seperti mana pemimpin atasan berfikir. 

Namun saya tetap ingat satu pesanan yang diberikan kepada saya pada awal-awal saya ditawarkan sebagai pegawai khas. Saya rangkumkan kepada tiga:

1) tugas utama saya adalah menjadi penghubung antara rektor dengan ipg (pengarah, penayarah, staf sokongan dan pelajar)

2) jangan jadi rektor nombor dua. Kita pula yang buat keputusan bagi pihak rektor. Orang nak jumpa rektor, kena jumpa kita dulu. Tak berapa nak sedar diri. 

3) jangan jadi kaki pukul rektor. Ada sikit tak kena, kita yang marah-marah. 

Rektor kurang layanan istimewa, kita marah pengarah ipg. Pengarah ipg tak tunggu di lapangan terbang, kita marah lagi. 

Kononnya kitalah orang yang paling prihatin terhadap bos kita. 

Masa post mortem benda ini kita 'highlight' sampai tak cukup permaidani pengarah ipg nak menyorok di bawahnya. 

Alhamdulillah saya dapat patuh kepada pesanan tersebut sehingga saya berpindah dan rektor bersara. 

Hingga kini hubungan saya dengan TS Dr Haili amat rapat, manakala hubungan saya dengan pegawai-pegawai ipgm, pengarah/timbalan/pensyarah IAB kekal harmoni. 

Nasihat saya kepada pegawai-pegawai khas yang baharu; SDA. - sama seperti di atas.