Sunday, October 07, 2007

TURKI

Presiden Turki hari ini terpaksa menempuh pelbagai cabaran sebelum terpilih. Isu utama: Isterinya bertudung.

Alasan mereka: Turki negara sekular. Isteri calon presiden bertudung, memaparkan imej Islam, bukan imej sekular. Oleh itu dia tidak wajar dipilih sebagai presiden Turki. Kalau nak jadi presiden juga, isterinya kenalah buka tudung, papar imej sekular.

Dari sudut negatif, kita akan berkata: Masya-Allah! Teruk betul rakyat Turki ini. Terang-terang menolak agama. Mereka ini Islam pada nama sahaja. Agama hanya tradisi, sesuai untuk letak di muzium, macam masjidnya juga.

Tapi kalau dilihat dari sudut positif, kita mungkin boleh berkata: Rakyat Turki memang hebat. Kuat berpegang dengan kepercayaan sekular mereka. Langsung tiada kompromi dalam hal yang melibatkan 'akidah' mereka itu.

Mari kita berimaginasi sejenak...

Katakanlah Turki ini mengaku negaranya negara Islam. Dengan kekuatan pegangan yang ditunjukkan itu, pastinya ayat di atas akan menjadi begini:

Turki negara Islam. Isteri calon presiden tidak bertudung, memaparkan imej sekular, bukan imej Islam. Oleh itu dia tidak wajar dipilih sebagai presiden Turki. Kalau nak jadi presiden juga, isterinya kenalah pakai tudung, papar imej Islam.

...